Gyémántcsiszoló       

NTP-MÜV-18-0170 Szakmai beszámoló

A programot kidolgozó és a foglalkozásvezető pedagógusok: Tagai Andrea és Pásztor Éva. A program a 2018-19-es tanévben valósult meg. Célja a képzőművészeti tehetségek felkutatása és fejlesztése. Komplex feladat feldolgozás során szakmai és egyéb tantárgyi integrációban szerezhető ismeretek bővítése. Képességfejlesztés, személyiség és önismeret erősítése. Motiváció és elkötelezettség erősítése. A tematika a művészettörténet kereteiben kerül feldolgozásra, korábbi gazdagítói programpárjaink továbbfejlesztéseként A személyiségjegyek erősítése a tehetség kibontakoztatásának megtámogatásáért. A kétszeresen kivételes tanulók segítése, az alulteljesítés feltárása, azok kompenzálása. Stresszoldás. Kiemelt fejlesztési területek: kreativitás, önismeret, kifejezőerő, vizuális memória, belső látás, logika, térérzékelés, analízis-szintézis.

Komplex feladat feldolgozás során bővítettük a szakmai ismereteket. A tematika a képzőművészet kereteiben került feldolgozásra, korábbi gazdagítói programpárjaink továbbfejlesztéseként. A foglalkozásokat a tehetségfejlesztő pedagógus és a művésztanár együttesen vezette a nagyobb hatékonyság érdekében. A gyerekek nagyon élvezték a közös játékos gyakorlatokat és a rajzos feladatokat is. A képzőművészeti feladatokban is lehetőségük volt az egyéni fejlődésen túl a társas kapcsolatok alakítására is a csoport tevékenységekben, projektekben. A művészetek fejlesztő erejét használtuk. Vendégelőadók a mozgás, a zene-és színművészet területéről jöttek és izgalmas lehetőségeket nyújtottak a tanulók személyiségének és szakmai tudásának erősítésére. Teret adtunk a kiemelkedő tehetségeknek egyedi megoldásaik létrehozására. Mentortevékenységre serkentettük idősebb, tapasztaltabb tanulóinkat, akik szívesen kapcsolódtak a támogató tevékenységbe.

A program kezdetén tehetségdiagnosztikai vizsgálatot végeztünk. 10, a képzőművészet terén kiemelkedő tehetségígérettel foglalkoztunk program során.

Heti rendszerességgel valósítottunk meg foglalkozásokat, 2x 45 percben. Az első foglalkozást tehetséggondozó, míg a másodikat a képzőművész tanár vezette. Ennek megfelelően az egyiken a hangsúly a személyiség fejlesztése, a másik órán a szakirányú fejlesztés volt. Kiemelt fejlesztési területek voltak: énkép, önismeret, társas kapcsolatok, önkifejezés, kreativitás, koncentráció, kitartás, figyelem, memória, vizuális memória, alkotóerő. Két alkalommal a társművészeteket is megfigyeltük, melynek során vendégművészeket fogadtunk. Az érzékszervi fejlesztés fontos forrásai megismertetni őket a klasszikus és kortárs művészekkel. Tánc- és zeneművész előadóink élménydús bemutatót tartottak számunkra.

A foglalkozásokon készített alkotásokból válogatva kiállítást készítettünk. Ezt a kiállítást a szülőkön és a résztvevő tanulókon kívül az iskola diákjai, a nevelők, és a meghívott vendégek is láthatták. A kiállítás nyilvános és egy hónapig látogatható volt. A kiválogatott alkotások keresztmetszetét adták a program során végzett tevékenységnek, bemutatva a fejlesztés eredményességét. Elsősorban a fejlesztés legsikeresebb elemeit a kreativitás és önkifejezés, önismeret bemutatható elemeit válogattuk ki. A gyerekek nagyon büszkék voltak bemutatott munkáikra, és örömmel fogadták a dicséreteket. Önkénteseink (szülők, pedagógusok) a kirándulások mellet ennek a bemutatónak a létrejöttében segítettek a leginkább. A Körös-Vidéki Tehetségsegítő Tanács folyamatos szakmai támogatást nyújtott számunkra, folytatva korábbi szakmai kapcsolatunkat.

Gazdagító elemeket lazító programokat kapcsolunk a programba. Három kiegészítő programot tervezünk, 4 órás interaktív foglakozást, művészettörténettel kapcsolatos játékos feladatok a családok számára, közös megoldással, egy háromnapos tanulmányutat és egy kisfilm készítését. Mindhárom élményekkel teli programmá vált. A három napos tanulmányút Nyíregyházán volt. A gyerekek nagy izgalommal készültek, hiszen többen közülük szociális helyzetük miatt nem tudnak ilyen helyekre eljutni. A kalandparkba mentünk elsőként, ahol a mozgásos élménnyel saját testük, kitartásuk, vállalkozói kedvük megismerése volt a cél. Aki ki merte próbálni az erejét élvezettel járta végig a pályákat. A bátortalanabbak pedig nekik szurkoltak. A skanzent annak felújítása miatt sajnos nem tudtuk megtekinteni. Másnap az állatkertben voltunk. Az állatkert az élővilággal, a természet formai szépségével gazdagított bennünket. Harmadik napon az Akvaparkban szereztek élményeket. A kiránduláson kiadós és ízletes élelemmel voltunk ellátva, amit különösen a hátrányosabb helyzetű gyerekek értékeltek.

A 60 órás programból 10 órát fordítottunk a diagnosztikára, a program elején és végén elosztva. Összegzésként elmondhatjuk, hogy terveinket megvalósítottuk. Valamint rendkívül kiemelkedő volt a kreativitás, az alkotóerő és az önismeret, önkifejezés fejlődése a program során.

A pályázat nagyon jelentős támogatást nyújtott, különösen a gazdagító programok megvalósításában. Örömmel terveztük, és vezettük a programot, lelkesedtünk a látható eredményekért. Szívet melengető volt látni a gyermekeket, ahogy kinyílnak, fejlődnek, érnek.

A komplex tehetségfejlesztő program nagyon hatékony volt, a későbbiekben is alkalmazzuk az itt megszerzett tapasztalatokat.

Tagai Andrea, Pásztor Éva

További képek:

https://www.facebook.com/Gy%C3%A9m%C3%A1ntcsiszol%C3%B3-Ntpmuv180170-101593641184102/?modal=admin_todo_tour